Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
13 août 2007 1 13 /08 /août /2007 13:12

Mahomet et les Femmes

Désolé pour les francophones. Ceci est un extrait, en arabe, d'une discussion entre deux personnes sur le rapport qu'entretenait Mahomet avec les femmes...

القمص ذكريا بطرس

        أمين هو الحقيقه الحقيقه أن هذا الموضوع بيشد إنتباه أى أنسان يقرأ السيره النبويه ويقرأ تاريخ الإسلام وتاريخ محمد بمنتهى الصراحه لأن العمليه ما هياش مجرد جواز لأ دا العمليه حاجه غريبه قوى أنا هلخص الموضوع بتاع علاقه محمد بالزوجات وحياته الجسديه فى أربع حاجات رئيسيه أولاً حب الرسول للنساء من واقع كلامه ثانياً عدد زوجات الرسول كما ذكرت فى المراجع الإسلاميه ثالثاً زواجه بالذات من عائشه وهى طفله ذات الست سنوات ودخل بيها وهى عندها 9 سنوات ثم رابعاً وده موضوع طويل شويه إستيلائه على زوجات أصحابه بالحيله أو بالعفيه ومنهم زواجه من زينب بنت جحش وهى زوجه أبنه بالتبنى زواجه من صفيه بنت حيي زواجه من جوريه بنت الحارس زواجه من الفتات الفزاريه ثم التصريح اللى أخده بأنه تزوج من يشاء يتزوج من يشاء مش بس اللى توهب نفسها ليه لأ اللى يشوفها وتقع عليها عينه وعزها تحرم على زوجها الكلام ده مثبت وموثق فا خلينا نشوف الحاجات دى فى الوقت الباقى محمد يحب النساء يحب النساء فى سونن أحمد ابن حمبل الجزء الثالث حديث 129-179 -285 والنسائى باب عشرة النساء صفحه 16 قال قال النبى قال النبى نبى الله حبب إليى من الدنيا النساء والطيب طب يمكن ده حديث أحادى وحديث مكذوب ومدسوس لأ الطبقات الكبرى لأبن سعد الجزء الأول صفحه 398 عن الحسن البصرى قال قال رسول الله ما احببت من عيش الدنيا إلا الطيبه والنساء ماهو الشيئ لزوم الشيئ ما هو النساء بس لازم يروحلهم مطيب علشان خاطر تبقى عمليه إثاره هكذا يقولون هكذا يقولون فى صحيح البخارى باب أغوسل صفحه 14 عن عائشه تقول أنا طيبت نبى الله ثم طاف بنسائه يعنى الطيب لزوم الشيئ وفى طبقات ابن سعد الجزء الأول صفحه 398 عن عائشه أيضاً كان يعجب نبى الله من الدنيا بثلاث أشياء أه دوا كانوا الطيب والنساء نشوف إيه الثالث ده اللى ظهر على وش الدنيا الطيب والنساء والطعام الله طب  اهو لزوم الشيئ بردو لزوم الشيئ يعنى هيجيب طاقه منين للنساء إلا لما يملها يعنى تمام وتم بالطعام حاجات غريبه قوى على النبى يتقال فيه الكلام مش معقول طب بوص القول ده يا عزيزى إصغى إى حبيبى المشاهد مسلماً كونت أو غير ذلك اسمع مذا يقول النبى النبى الأسوه الحسنه فى الطب النبوى لأبن قيم الجوزى صفحه 185 قال النبى أنى أصبر عن الطعام والشراب ولا أصبر عن النساء مش معقول مش معقول نبى يقول الكلام ده ابداً يعنى ساب للنساء إيه يعنى أنا بقرأ الكلام ده وبتغم فى قلبى صدقنى وقول يا خبر أبيض الناس دول بيتبعو نبى شكلو إيه حاجه عجيبه جداً وفى النساء باب الخيل يقول لم يكن شيئ أحب إلى الرسول بعد النساء من الخيل يعنى يحب النسوان وبعدها الخيل ما فيش يحب حاجه تانى وفى طبقات ابن سعد جزء 8 صفحه 192 قال النبى كونت من أقل الناس فى الجماع يعنى راجل ده بيقول بلسانه كونت أقل الناس فى الجماع حتى أنزل الله عليا الكوفيت فما أريده من ساعه إلا وجدته ده كلام لنبى كوفيت يعنى إيه إيه الكوفيت ده اللى بيقولو عليه اللى بيخدوه أسمه إيه فى حاجه كده بيعملوها فى الطب الحديث إسمها إيه فياجرا أن أعرف نياجرا فولس فهو ده زى فياجرا يعنى أه كده فا يقولك نزل عليا الكوفيت الله بينزل على الناس الكوفيت يعنى إيه الكوفيت أنا مش فاهم حاجه غريبه صحيح والنبى اكل من الكوفيت ده فا فى إى ساعه حاجه غريبه قوى ينزل وحى ولا ينزل كوفيت كمان حاجه غريبه قوى وعلشان كده يقول فى طبقات ابن سعد جزء 8 حديث 193 روت سلمه قائلاً طاف النبى فى ليله واحده على نسائه التسعه ده كلام يتكتب عن نبى أحنا عايزين كلام يتكتب عن نبى كلام بتاع ربنا بتاع ربنا يتكتب كتاب تعالو توبو اعرفو ربنا أرجعوا لربنا ربنا حلو ربنا جميل ربنا بيحبكم لكن يطوف على النسوان والكوفيت والحاجات الغريبه دى وأعطى قويه ثلاثين وأعطو قوة مائه أعطى رسول الله من قوه على الجماع ما يكفيه لأزواج كلهنا والنكاح من سنتى وأن حاضت أحدانا كانت يأمرؤها الرسول فا تتزر بإيزار ثما يباشرها يقرأو إزاى ويعرفوا إزاى ويقول عليه نبى يعنى أنا مش فاهم يعنى النبى طايف بإيه بيطوف بإيه أنا مش فاهم طب بوصو الحكايه دى فى صحيح مسلم كتاب الحيض باب مباشره الحائض حديث ابن عباس يقولك إيه من أتى بأمرائته وهى حائض ها ده يبقى بقى قليل الأدب ولا إيه يبقى حرام لآ فيقولك فليتصدق بدينار أو نصف دينار حلها بدينار أو نصف دينار حل الموضوع أنا مش فاهم يا ناس انا مش فاهم انا مش فاهم يقولك كان النبى يقبل وهو صائم يقبل ويقولك إيه صحيح مسلم باب الصوم حديث 65 عن عائشه قالت كان رسول الله يقبل أحدى نسائه وهو صائم وهى تضحك بتضحك على إيه بتضحكى على إيه أنه هو بيقبل وهو صائم شغلونات عجيبه وليه كلام فى فن الحاجات دى غريب قوى فى كتاب الطب النبوى لأبن قيم الجوزيه صفحه 196- 97 كان رسول الله يلاعب اهله ويقبلها وروى ابن داود فى سننه انه صلعم كان يقبل عائشه ويمص لسانها وكان جابر أبن عبد الله وعن جابر ابن عبد الله قال نهى رسول الله عن المواقعه قبل الملاعبه دحنا بنكتب كتب جنسيه ولا إيه ده كتب دين ولا كتاب ربنا ولا ده فنان حاجه عجيبه قوى إيه رايكم نطلع كتاب جنسى من أقول الرسول متهيقلى لازم هيكتسح السقو ويبقى أكثر يحقق أكثر المبيعات  ه يعنى قليل من كثير عمال أنط كلام ومش راضى أذكر كلام لأنه ذكر أيضاً قبيح مش كده ربنا يرحمنا أنا مش عارف أحبائى المسلمين دول إزاى بيكنوا هذا الإحترام والتبجيل لنبى قال عن نفسه هذا الكلام نساء الرسول يا ترى أتجوز كام واحده بقى هو قال تزوج مثنى من النكاح وثلاث ورباع وما ملكت ايمنكم يبقى أربعه لأ هو بقى فوق القانون لأنه نبى فكان له تسع نساء فى وقت واحد هو اربعه أربعه واربعه ثمانيه لأ هو كمان اكتر من الضعف تسع نساء دا زوجات على زمته لكن الحقيقه كان النبى له صرارى والنساء اللى وهبنا أنفسهنا له والنساء اللى أخدهم أنا عملت حصر جميل قوى من واقع الكتب اقولك المراجع اللى أنا رجعت إليها أيها المشاهد أرجع للمراجعه دى 12 مرجع وجمع أنتى عدد النساء اللى كانوا فى حيات الرسول فى صحيح البخارى وصحيح مسلم السيره النبويه لأبن كثير السيره النبويه الحلبيه السيره النبويه لأبن هشام مروج الدهب لأبن مسعودى أزواج النبى واولاده لأمير مهنى أزواج النبى للإمام الصالحى الدمشقى كتاب أزواج النبى لعبد الله محمد بن عمر الواقدى نساء النبى لبنت الشاطئ عيشه عبد الرحمن محمد رسول الله لمحمد رضا الطبقات الكبرى لأبن سعد المغازى لأبن إسحاق 12 مرجع أقولك على اللى أنا طلعت بيهم من المراجع دى بص زوجات الرسول اللى عقد عليهن ودخل بهن 13 لكن فى منهم ماللى ماتوا واللى طلقهم بس كان عنده تسعه فى وقت واحد لكن عدد الزوجات 13 أدى 13 أحسب معايا أدى 13 زوجه شرعيه صرارى ملكهن بيمينه خمس صرارى يبقى أدى كام 18 زوجات عقد عليهن ولم يدخل بهن 30 يبقى أدى 18 و 30 = 48 نساء خطبهن ولم يعقد عليهن 18 يبقى 66 زوجه زوجه وصريه دع غير إيه غير زوجات المتعه لما كان بيروح فى الحج والبتاع والبتاع يعنى يتيح الزواج للمتعه ويقولك تمتعنا وتمتع الرسول معنا ودول مش محسوبين بقى فا يعنى ما يزيد عن 66 زوجه ده بيفاضل الرساله إلهيه سماويه يكرز ويبشر ويروح يجذب الناس ويعرفهم طريق ربنا ويتوبهم ولا غرقان مع هذا الكم من النساء دى شغلانه دى شغلانه ونعيب على الملك فاروق ونعيب على هارون الرشيد ونعيب على الحاجات دى وده نبى من الأنبياء أسوه حسنه ده حرام ده حرام نأتى بقى إلى زواج محمد من السيده عائشه محمد وزواجه من السيده عائشه بنقول أنه هو أتجوزها عندها 6 سنين بيقوللنا لأ ده غلط يا جماعه ده مكتوب فى الكتب والمراجع ودخل عليها سن 9 وإليك هذا الكلام فى صحيح البخارى باب أ ن ك أ ح حديث 4738 حدثنا محمد بن يوسف عن عن عن عن عن عائشه رضى الله عنها أن النبى تزوجها بنت 6 سنين ودخل بها وهى بنت 9 سنين ومكثت عنده 9 سنين تزوجها 6 سنين كتب كتبها يعنى 6 سنين كان عنده 51 سنه ولما دخل بها كانت 9 سنين كان عنده 54 سنه صدقونى يا أحبائى صدقونى كل ما أزور بيت أو أشوف حد فى مجتمع وأشوف عيله عندها 6 سنين كده أعض أتصعب اقول يا حرام مش على البت على عيشه 6 سنين تعمل إيه مع كهل عنده 51 سنه ويخش عليها يختصبها وهى عندها 9 سنين شوف يقولك إيه فى كتاب فتح البارى بشرح صحيح البخارى تعليقاً على قول الله تعالى واللائى لم يحضنا إلى أخره يقولك قد ورد حديث عائشه فى تزويج ابى بكر لها وهى دون البلوغ وزعم الطحاوى أن تزويج النبى صلى الله عليه وسلم عائشه وهى بنت 6 سنين كان من خصائصه حاجه تخص النبى طب يخص النبى إمتيازات عن الناس يتجوز  واحده عندها 6 سنين ده كلام ليه كده طفله صغيره يختصبها وهى طفله صغيره عندها 9 سنين حاجه غريبه ومن 6 سنين ل 9 سنين لما مكنتش تقبل أو تقدر أنها كده طب كان بيعمل إيه ويه زوجته أم 6 سنين شغلانه كبيره قوى بحسب تاريخ الطبرى وكتاب بنت الشاطئ والكثير من المراجع الإسلاميه الموثوق بها ذهب النبى فى أحد الإيام ودى نقله بقى جديده هنسيب عيشه الطفله الصغيره علشان الوقت بتعنا ما يتسع لهذه المواضيع وننقل إلى زينب زينب تقول المراجع ذهب النبى فى أحد الأيام إلى بيت زيد زيد ده كان ابنه بالتبنى وجوزه زينب وكانت رفضه الجواز وأجبرها بايه قرأنيه تتجوزه وبعدين راح يزوره فا الهوى طير الشعر من على الباب كانت جيام بقى وشعر وزيد ما كنش فى الخيمه والست كانت وخده راحتها على راحتها مخففه هدومها والدنيا حر وحر البلاد دى شديد قوى فلما طير الهوى النبى شافها فا شوف يقول إيه بقى ذهب النبى فى أحد الإيام إلى بيت زيد وزينب وكان على الباب ستر من شعر فرفعت الريح الستر فرأى زينب فى حجرتها حاسرتاً أى بدون ثياب فوقع أعجابها فى قلبه أشتهاها وقال سبحان مغير القلوب سبحان مغير القلوب يعنى قلبه أتغير وحبها يعمل إيه عايز يفكر بقى فى طريقه يخدها فا جائه جبريل بايات قرأنيه يعاتبه على أخفاء عواطفه من ناحيه زينب وأيات تأمره بإلغاء تبنيه لزيد ثم تأمره بالزواج من زينب قول أيات سوره الأحزاب  أيه 37 مع تغسير النسفى لتفسير هذه الأيات تقول للذى أنعم الله عليه يعنى زيد وأنعمت أنت عليه يعنى خته تنبى أمسك عليك زوجك أتقى الله وتخفى فى نفسك ما الله مبديه وتخشى الناس والله احق أن تخشاه تخفى فى نفسك ما الله مبديه يعنى ربنا هو اللى حط الشهوه دى والرغبه دى فقلبك فا إزاى أنتى تخفيها أنا عايزه أسأل ربنا يحط شهوه المرأه فى قلب الأنسان ربنا اللى قال من نظر إلى أمرأه يشتهيها فقد زنا بها فى قلبه هيحط شهوه فى قلب نبى نحو مرات ابنه دى تعتبر بنته شيئ غريب قوى إلغاء التبنى لزيد سوره الأحزاب أيه 4-5 وما جعل أدعياكم ابنائكم ذلكم قولكم بأفواهكم أدعوهم لأبائهم ولغى التبنى لحد النهارده الأمر بزواجه من زينب سوره الأحزاب 37 فلما قضى زيد منها وطرا زوجناكها لكى لا يكون على المؤمنين حرج فى أزواج أدعيائهم يعنى فتح الموضوع كمان للى يتجوز مرات ابنه بالتبنى مش معقول فلما قضى زيد منها وطرا هل زيد ده كان موجود فى اللوح المحفوظ لما يذكر النهارده فى القران من زمان ربنا عارف الحكايه دى وعارف أن زيد هيقضى منها وطرا وكتبه فى اللوح المحفوظ طب ممنعهوش ليه ما خلهاش ليه للنبى شيئ غريب جداً جداً وعارف لما نزلت الأيات دى ماذا قالت عائشه عائشه قالت ما أرى ربك إلا مسرعاً فى تحقيق هواك ما أرى ربك إلا مسرعاً فى تحقيق هواك يعنى العمليه ربنا فاضى يحققلك هواء للنتى عايز تتجوز منها بإستمرار علاقات غريبه الشئن وتصرفات أغرب وإزاى يحصل ده كله أنا مش عارف طيب نيجه لزواجه من صفيه بنت حييى وجوريه بنت الحارس والفتات الفزاريه صفيه بنت حييى لما كانو فى غزوه غزوه المريسع أو بنى المصطلق واثر النسوان فوقعت صفيه بنت حييى من قرعه دحيه الكلبى ودحيه الكلبى ده كان اللى بيظهر على شكله جبريل كان يظهر على شكل دحيه الكلبى وقعت البنت دى الست صفيه دى وكات عروسه أياميها من نصيبه فجم قالوله لأ دى البت جميله ما تفوتكش فندا دحيه قاله أسمع هات البت جبهاله قاله خد سبعه بدلها من السرايا ده كلام طب ليه وعشان إيه رغبه الرسول فوق الكل حاجه عظيمه قوى هل النبى يقدر يتصرف مثل هذه التصرفات ونفس الشيئ أتبع مع جوريه بنت الحارس كانت من نصيب ثابت أبن قيس قاله هتها وفكها بفلوس حكايه غريبه أما المرأه الفزاريه فلها قصه غريبه قوى بتحكها فى كتاب ابن كثير البدايه والنهايه جزء أربعه صفحه 221 أبو بكر الصديق كان طلع فى حمله إلى فزاره وطلع وياه محمد سلمه سلمه ابن أم سلمه فا سلمه شاف بنت كويسه جميله فراح أصطضها وهى بتهرب بتجرى جيه رامي اسهم من قداها فعطلتها فراح قبض عليها وخدها البيت فسمع النبى فا قابله فى السوق قاله إيه يا سلمه هبلى تلك الفتاه هب ليه تلك الفتاه فا سلمه كان بيفتكر أن الموضوع يعنى مش كده يعنى سأله الأول عليها فا قال له عندما عودنا إلى المدينه بيت ليلتى فلم أكشف لها ثوباً فقاله هب لى الفتاه فا الواد مخدش فى الكلام فراح تانى يوم السوق فقابل النبى فى السوق سأله عن الفتاه يا سلمه هب لي الفتاه فقلت له والله يا رسول الله لقد أعجبتنى وما كشفت لها ثوباً فسكت رسول الله وتركنى أتقبله ثالث يوم يا سلمه هبى لي الفتاه هبى لى الفتاه فا فطن الراجل وبعث بيها إلى رسول الله إدهاله يعنى كان بينقى أى واحده ممكن تعجبه وأن شاالله  تكون متجوزه ميهموش الأغرب من هذا يا عزيزى الفاضل ما سوف اقراه الأن يا احبائى المشاهدين أسمعو وابهتو شوف يا عزيزى برهان الدين الحلبى فى كتابه السيره الحلبيه المجلد التالت صفحه 377 أسمع الطامه الكبرى يقولك إزى رغب محمد فى إمرأه غير متزوجه كان له أن يدخل بيها من غير لفظ زواج ومن غير شهود أو ولى أو حتى من غير رضاها أهده إغتصاب حاجه غريبه قوى يكمل برهان الدين الحلبى الكلام ده من الكتب السيره الحلبيه وأما إذا كانت متزوجه ها يسبها بقى لجوزها لأ وإذا كانت متزوجه ورغب فيها محمد فأنه يجب على زوجها أن يطلقها له حتى يتزوجها النبى محمد وإذا رغب فى أمة عبده يعنى وجب على سيدها أن يهبها له كما من حق محمد أن يزوج المرأه لمن يشاء من الرجال بدون رضاها وله أن يتزوج فى وقت أحرامه يعنى وقت الحج كما حدث مع ميمونه وله أيضاً أن يصطفى من الغنيمه ما يشاء زى ما حصل مع صفيه وجوريه سواء جاريه أو غيرها وذلك قبل البدء فى تقسيم الغنيمه يا بوى على النبى يا جماعه انتو عرفين الكلام ده الكلام ده موجود فى كتبكم يا أحبائى أقرأو اقرأو وعو اسمعو وعو وروح دور وابحث وشوف لو مش متجوزة يخدها غصب عنها من غير ما يقولها زوجتلك نفس ومن غير الحاجات دى كلها لو متجوزه جوزها يطلقها ويدهاله لو عبده يخدها بردو بدون أحم ولا دستور حللو وقيموا أنا بكلم الجموع وبكلم الناس أنا عارف أن الكلام ده قاسى وأنا عارف أن ستين واحد عايز ينط فى الشاشه بتاعت الكمبيوتر ويخنؤنى وعارف لما يعرض على التليفزيون ألف واحد هينط على التليفزيون ويدبحنى على الطريقه الوهبيه لكن كلمه الحق لازم تتقال دنا بوعيكم لمصلحتكم شوفو الأخره هتكونو فين يا أحبائى الدنيا تزول باللى فيها لكن شوف مستقبلك هيكون فين أصلى إلى الله ان هو يديلك الرأى والفكر والنعمه علشان خاطر تعرف أنتى بتتبع مين وماشى ورا مين والموضوع إيه من أوله لأخره والحكايه إيه من أولها لأخرها ربنا وياكم ويحافظ عليكم ويديكم نصاحه وفهم ومعرفه وجرئه لأتخاذ القرار اللازم أمين

 

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de Mahomet
  • : Une série d'articles relatifs à Mahomet et l'Islam. Des informations qui nous sont le plus souvent cachées. "Mahomet" est utilisé pour désigner Mohamed, par commodité de langage. Ce n'est pas un manque de respect. Il vient du turc "Mehemet". Le but est de faire connaître un certain nombre de textes authentiques sur les paroles et les actes du prophète de l'Islam, et de publier certains articles, qu'ils soient de moi même ou empruntés à d'autres, pour éclairer les lecteurs sur la réalité de l'Islam. N'hésitez pas à me faire connaître votre opinion sur le sujet. C'est un lieu de partage et de débat. Les insultes et les menaces ne sont pas les bienvenues.
  • Contact

Recherche

Liens